Polegli w czasie wojny polsko bolszewickiej 1920
Data: 25-06-2012 o godz. 16:08:28
Temat: Białoruś


Szanowny księże Krzysztofie,
Wybaczcie za błędy, piszę po polsku.
Byłem w kościele w Miorach 2 laty temu, gadałem z Wami. Pamiętam że Wasze imie jest Krzysztof.
W Mińsku otrzymał kontakt od księdza Krzystofa z Szarkowszczyny ale telefonicznie nie moge dozwonić sie. Myślę że to Wy możecie mnie pomóc.

Sprawa jest następująca

Jest w Hermanowiczach jest kościół, około kościoła jest mogiłki żołnierzy z wojny 1920 roku.
Na mogiłkach imiona napisano z błędami.

węcej napisane tu...

Niestety treść tabliczek zupełnie nie została zweryfikowana … Przy okazji takich remontów trzeba nie tylko spisywać dane ze starych krzyży i tablic, ale także je weryfikować i poprawiać. Przed wojną napisy wykonywali niedbale i robili dużo błędów. Wystarczy jednak sięgnąć do ww. „Listy strat Wojska Polskiego” (dostępnej w wielu miejscach w Internecie, był też wydany reprint ze dwa-trzy lata temu) i do „Zarysów historii wojennej” poszczególnych pułków (dostępne w Wielkopolskiej Bibliotece Cyfrowej). Jeżeli taki amator, jak ja nie ma z tym problemu, to co dopiero powiedzieć o historykach, którzy (podobno ) pracują w ROPWiM! Dla nich to powinna być pestka!
Praktycznie co tabliczka to błędy:
B…….
Jan to na 99,9% szer. BOROWICZ Jan z 30 pułku strzelców kaniowskich poległy nie 17 a 7 czerwca 1920 r.
GRZEGJR…
Józef - GRZEGORCZYK Józef, szer., 8 kmp 30 p.strz.kaniowskich, pl. 07.06.1920
PRYCA
- PRYCZAS Feliks, sierż., 5 kmp 30 p.strz.kaniowskich, pl. 06.06.1920
SMIESZNY
- ŚMIESZNY Jan, szer., 6 kmp 30 p.strz.kaniowskich, pl. 07.06.1920
WALBERG
- WALBURG Stefan, szer., 6 kmp 30 p.strz.kaniowskich, pl. 07.06.1920

Najbardziej jednak przykro, że popełniono pomyłkę na tej tabliczce:

NABIAŁECZYN
sierżant I KMR(?)
Przy piechociarzach mogą być tylko dwa skróty – KMP = kompania i KKM = kompania karabinów maszynowych

Nazwisko zostało przekręcone, a powinno być:

NABIAŁCZYK WACŁAW
, sierż. 1 komp. 23 pp, pl. 13.06.1920
To jeszcze nie wszystko! Tak w „Księdze chwały Piechoty” piszą o walkach 23 pp w dniu 13.06.1920 r.:

„Dn. 13 czerwca 1920 r. broni w morderczym ogniu armat nieprzyjacielskich stanowisk swoich pod miejscowością Jamno w pobliżu rzeki Dzisny. Mimo otoczenia Pułk nie ustępuje z placu i choć krwawi się niezmiernie osiąga zwycięstwo przeciwuderzeniami na bagnety. Dzień 13 czerwca obrano jako święto pułkowe.”


Właśnie w tych walkach poległ pod Stefanpolem sierż. Wacław Nabiałczyk i został pośmiertnie odznaczony krzyżem
VIRTUTI MILITARI V kl. Szkoda, że przed wojną nie wyróżniano na nagrobkach kawalerów VM i KW, tak jak to robią Brytyjczycy na swoich cmentarzach wojennych.
Przeglądając zdjęcia z kwatery wojennej w Hermanowiczach (cm. katolicki), które umieścił tu kilka lat temu Mariop70, znalazłem jeszcze dwóch kawalerów VM.
Łabiński Stanisław, ppor., 1 kmp. 23 pp, pol. 13.06.1920
Pawulski Włodzimierz, ppor., 30 p.strz. kaniowskich, pol. 04.06.1920

Kwatera żołnierzy polskich poległych w roku 1920 w Wilejce

u.lameika@tut.by






Artykuł jest z ABC Miory, Wilenszczyzna, Bialorus, Kresy Portal Edukacyjny
http://www.miory.eu

Adres tego artykułu to:
http://www.miory.eu/modules.php?name=News&file=article&sid=352