Godlo, flaga, hymn Polski  Polska  Marszalek Jozef Pilsudski   Polska i Litwa   Konstytucja 3 Maja  Po 17-09-1939r.   Jan Pawel II   Katyn Zbrodnia Sowiecka  
Portal edukacyjny dla Polaków na Wschodzie; Miory, Wilenszczyzna, Kresy.    Witamy i pozdrawiamy naszych Rodaków na Wschodzie, tych co Polska ich opuściła !
e-mail
Kto ty jestes ?
Polak maly

Jaki znak twoj ?
Orzel Bialy


www.miory.eu
  Zarejestruj się
Menu
· Strona główna
· Archiwum artykułów
· Top 10
· Napisz wiadomość do nas
· Rekomenduj nas
· Do pobrania
· Ankiety
· Linki Miory, Polska
· Kontakt z nami
 
Miory
· Koscioł w Miorach
· Family from Miory
· Miory i Ziemia Miorska
· Widok miasta i mapa
· Miory powiat
· Miory i okolica
· Koscioł w Miorach foto
· Modlitwy
· Ks. Józef Borodzicz
 
Po 17-09-1939
· Mordy na Polakach
· Przesladowania dzieci
· Wyloguj się
 
I i II Wojna Swiatowa
· Pakt Ribbentrop Molotow
· II Wojna Swiatowa
· Chronologia II Wojny
· 17-09-1939 rok. Nóż w plecy
· 17-09-1939 r. Agresja SU
· Wojna polsko bolszewicka 1920
· Okupacja Polski, przez Rosję, 1772, 1793, 1795
· Konstytucja 3 Maja 1791
 
Literatura
· Reduta Ordona
· Janko muzykant
· Żuk i Biedronka
· Lokomotywa
· Rota
· Bogurodzica
· Czerwone maki na Monte Casino
· Kto Ty jestes
· My Pierwsza Brygada
· Pan Tadeusz
 
Statystyka
Otrzymaliśmy
7698451
odsłon strony od 8 luty 2007
 
Polegli w czasie wojny polsko bolszewickiej 1920
Szanowny księże Krzysztofie,
Wybaczcie za błędy, piszę po polsku.
Byłem w kościele w Miorach 2 laty temu, gadałem z Wami. Pamiętam że Wasze imie jest Krzysztof.
W Mińsku otrzymał kontakt od księdza Krzystofa z Szarkowszczyny ale telefonicznie nie moge dozwonić sie. Myślę że to Wy możecie mnie pomóc.

Sprawa jest następująca

Jest w Hermanowiczach jest kościół, około kościoła jest mogiłki żołnierzy z wojny 1920 roku.
Na mogiłkach imiona napisano z błędami.

węcej napisane tu...

Niestety treść tabliczek zupełnie nie została zweryfikowana … Przy okazji takich remontów trzeba nie tylko spisywać dane ze starych krzyży i tablic, ale także je weryfikować i poprawiać. Przed wojną napisy wykonywali niedbale i robili dużo błędów. Wystarczy jednak sięgnąć do ww. „Listy strat Wojska Polskiego” (dostępnej w wielu miejscach w Internecie, był też wydany reprint ze dwa-trzy lata temu) i do „Zarysów historii wojennej” poszczególnych pułków (dostępne w Wielkopolskiej Bibliotece Cyfrowej). Jeżeli taki amator, jak ja nie ma z tym problemu, to co dopiero powiedzieć o historykach, którzy (podobno ) pracują w ROPWiM! Dla nich to powinna być pestka!
Praktycznie co tabliczka to błędy:
B…….
Jan to na 99,9% szer. BOROWICZ Jan z 30 pułku strzelców kaniowskich poległy nie 17 a 7 czerwca 1920 r.
GRZEGJR…
Józef - GRZEGORCZYK Józef, szer., 8 kmp 30 p.strz.kaniowskich, pl. 07.06.1920
PRYCA
- PRYCZAS Feliks, sierż., 5 kmp 30 p.strz.kaniowskich, pl. 06.06.1920
SMIESZNY
- ŚMIESZNY Jan, szer., 6 kmp 30 p.strz.kaniowskich, pl. 07.06.1920
WALBERG
- WALBURG Stefan, szer., 6 kmp 30 p.strz.kaniowskich, pl. 07.06.1920

Najbardziej jednak przykro, że popełniono pomyłkę na tej tabliczce:

NABIAŁECZYN
sierżant I KMR(?)
Przy piechociarzach mogą być tylko dwa skróty – KMP = kompania i KKM = kompania karabinów maszynowych

Nazwisko zostało przekręcone, a powinno być:

NABIAŁCZYK WACŁAW
, sierż. 1 komp. 23 pp, pl. 13.06.1920
To jeszcze nie wszystko! Tak w „Księdze chwały Piechoty” piszą o walkach 23 pp w dniu 13.06.1920 r.:

„Dn. 13 czerwca 1920 r. broni w morderczym ogniu armat nieprzyjacielskich stanowisk swoich pod miejscowością Jamno w pobliżu rzeki Dzisny. Mimo otoczenia Pułk nie ustępuje z placu i choć krwawi się niezmiernie osiąga zwycięstwo przeciwuderzeniami na bagnety. Dzień 13 czerwca obrano jako święto pułkowe.”


Właśnie w tych walkach poległ pod Stefanpolem sierż. Wacław Nabiałczyk i został pośmiertnie odznaczony krzyżem
VIRTUTI MILITARI V kl. Szkoda, że przed wojną nie wyróżniano na nagrobkach kawalerów VM i KW, tak jak to robią Brytyjczycy na swoich cmentarzach wojennych.
Przeglądając zdjęcia z kwatery wojennej w Hermanowiczach (cm. katolicki), które umieścił tu kilka lat temu Mariop70, znalazłem jeszcze dwóch kawalerów VM.
Łabiński Stanisław, ppor., 1 kmp. 23 pp, pol. 13.06.1920
Pawulski Włodzimierz, ppor., 30 p.strz. kaniowskich, pol. 04.06.1920

Kwatera żołnierzy polskich poległych w roku 1920 w Wilejce

u.lameika@tut.by
Wysłano dnia 25-06-2012 o godz. 16:08:28 przez admin
 
Login
Pseudonim

Hasło

Nie masz jeszcze konta? Możesz sobie założyć. Jako zarejestrowany użytkownik będziesz miał kilka przywilejów.
 
Pokrewne linki
· Więcej o Białoruś
· Napisane przez admin


Najczęściej czytany artykuł o Białoruś:
Ambasada RP na Białorusi, Litwie, Łotwie, Rosji

 
Oceny artykułu
Wynik głosowania: 5
Głosów: 2


Poświęć chwilę i oceń ten artykuł:

Wyśmienity
Bardzo dobry
Dobry
Przyzwoity
Zły

 
Opcje

 Strona gotowa do druku Strona gotowa do druku

 

¤footer_message

Przyjaciele Mior: Poznan UE